Sider

Velkommen

Denne blok henvender sig først og fremmest til undervisere på de gymnasiale uddannelser.
Jeg vil fokuserer på undervisningens eller læringens forskellige aspekter. Herunder en kritisk anvendelse af IKT og forskellige strategier for læring og undervisning.
Derudover vil jeg også skrive lidt om mit multiværktøj fra Appel: iPad.


torsdag den 2. maj 2013

Hvorfor Google.doc?

Google.doc eller Google.drev er et fantastisk værktøj for undervisere og elever. Jeg starter skoleåret med at introducere Google.doc til mine klasser. Jeg plejer at oprette en mappe til hver klasse. I den første time lader jeg eleverne oprette en gmail eller bare en bruger. Dernæst skal de via min computer tilføjes mappen. Herefter vil alt hvad jeg placerer være tilgængeligt for eleverne. Det vil sige opgaver, besvarelser pdf-filer, filmklip osv. Eleverne lærer så de basale færdigheder: Oprette dokumenter, invitere deltagere, kommentere i dokumentet og starte den indbyggede chat.

Fordelene er mange:
- Der er mulighed for at arbejde sammen i dokumenterne (samtidig interaktion).
- Præsentationer, dokumenter eller regneark er altid tilgængelige, fordi de ligger online. (det er slut med at sige, præsentationen har jeg glemt)
- Eleverne kan arbejde sammen om projekter og opgaver uden at være fysisk til stede. De kan fx anvende den indbyggede chat-funktion eller kommentarfunktionen. I lidt mere avancerede forløb kan man oprette Google+ grupper og her chatte eller lave videokonferencer via de såkaldte Hangouts.

Det er mit klare indtryk at eleverne hurtigt opdager mulighederne og fordelene. De skal lige hjælpes med at opbygge en formålstjenlig mappestruktur og så kører det.

Når eleverne skal løse opgaver, skriver projekter eller laver præsentationer sikrer jeg mig altid, at jeg er inviteret. Jeg kan så løbende gå ind i dokumenterne og vurdere indholdet. Fx vil jeg i forbindelse med præsentationer på forhånd kunne vurdere indholdet og dermed sikre kvaliteten.

En lille meget anvendelig applikation er de såkaldte Formularer. Her kan man udarbejde flotte test, spørgeskemaer med mere. Resultaterne kan omsættes til fine rapporter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar