Sider

Velkommen

Denne blok henvender sig først og fremmest til undervisere på de gymnasiale uddannelser.
Jeg vil fokuserer på undervisningens eller læringens forskellige aspekter. Herunder en kritisk anvendelse af IKT og forskellige strategier for læring og undervisning.
Derudover vil jeg også skrive lidt om mit multiværktøj fra Appel: iPad.


søndag den 5. maj 2013

Tag læringen ved hornene


At være underviser er på mange måde sammenlignelig med det at være leder. Du er som underviser ansvarlig for din gruppe af “medarbejdere” eller for den sags skyld “rekrutter”. 
1. Du skal være opmærksom på, at målet kun kan opnåes i fællesskab.
Relationsbaseret læring er afgørende i udviklingen af et læringsfællesskab. Det handler om at opbygge relationer. Det handler ikke om at blive venner med sine elever. Du skal derimod være den troværdige voksne, som eleverne kan have tillid til og som de stoler på. Du er kaptajnen, der styrer skibet sikkert gennem både stille og oprørt vand.
2. Du er som underviser et eksempel.
Det lyder måske meget gammeldags og måske for enkelt. Fra det tidspunkt du træder ind i klassen, skal du optræde som godt eksempel. Du kan ikke kræve engagement, kreativitet, passion, punktlighed eller vilje, hvis ikke du selv udstråler det. Du skal brænde for dit arbejde. Hvis ikke du selv opfatter dit arbejde som værende vigtig, hvordan vil du så have eleverne til at tro på det? Man skal aldrig kræve noget af sine elever, som man ikke selv vil kunne efterleve!
3. Du skal til enhver tid være den professionelle og voksne.
Det er vigtigt, at dine klasser hurtigt finder ud af, at du er professionel og voksen. Det vil sige, at du har en uddannelse, erfaring, forforståelse og viden, som ligger langt over elevernes. Dermed følger der et ansvar og en forpligtelse. Du repræsenterer din skoles værdier i klasselokalet og det skal eleverne respektere. 
- Raise the standard!
- Hold your ground!
Gå ikke på kompromis med din faglighed og vær opmærksom på at formidle dine krav til eleverne. Du skal være tydelig i din kommunikation!
Det er meget vigtigt, at du ikke vælger at tage en konflikt med en elev, mens han er i klassen. Desforuden skal man altid vælge sine konflikter med omhu. Jeg foretrækker positiv forstærkning fremfor kollektiv “skideballe”.
4. Du er ikke alene og må ikke være det!
Alt for mange undervisere tror, at de er alene med problemer i klasserne og derfor “opfinder” de overlevessestrategier, som gør det tåleligt. Men det er en glidebane! Derfor: Du er ikke alene. Klassens undervisere og skolens ledelse må være sammen om løsningerne. Jeg anbefaler gerne at der praktiseres klasserumsledelse og her er der tale om en kollektiv proces. Det er naivt at tro, at du alene kan ændre verden. Søg hjælp og du vil få den.
5. Lad være med at snakke så meget... 
Det sikrer ikke læring at du viser, hvad du kan. Lærere elsker at høre sig selv snakke. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar