Sider

Velkommen

Denne blok henvender sig først og fremmest til undervisere på de gymnasiale uddannelser.
Jeg vil fokuserer på undervisningens eller læringens forskellige aspekter. Herunder en kritisk anvendelse af IKT og forskellige strategier for læring og undervisning.
Derudover vil jeg også skrive lidt om mit multiværktøj fra Appel: iPad.


torsdag den 30. maj 2013

Fokus og fordybelse

De unge mennesker hører til det vi kalder netværksgenerationen eller homo conexus. Denne generation er født på et tidspunkt, hvor world wide web netop blev udviklet. Nemlig i begyndelsen af 1990erne. De er vokset op med teknologien og har ikke kendt til andet. Skriftligheden, kommunikationen, de sociale relationer og deres forhold til skolen og læring har ændret sig. Vi har at gøre med det, jeg vil kalde en Google-generation. I dag skal de unge ikke længere huske tingene, fordi de altid hurtigt kan google sig til løsningen. De er med andre ord ikke længere optaget af spørgsmålet hvad men hvor. Da teknologien stadigvæk er ny og under hastig udvikling, kan vi ikke se hvilke langtidsvirkinger det vil få. Det vi allerede nu kan konstatere er, at de unge mennesker har et voldsomt struktureringsbehov. De er online hele tiden og får dermed ikke det optimale ud af fx deres undervisning. Derfor skal vi som undervisere vise alternativer.
Jeg eksperimenterer med computere-frie og smartphone-frie øvelser og lektioner, hvor eleverne skal træne fordybelse og fokus. I denne forbindelse kan jeg varmt anbefale stille baggrundsmusik (instrumentalt og harmonisk). Prøv det.

Lidt sjovt: Pomodoro teknikken (har jeg tidligere anbefalet) tager fat i denne problematik og giver en sjov løsning. Den er god som udgangspunkt til en snak om emnet med eleverne.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar