Sider

Velkommen

Denne blok henvender sig først og fremmest til undervisere på de gymnasiale uddannelser.
Jeg vil fokuserer på undervisningens eller læringens forskellige aspekter. Herunder en kritisk anvendelse af IKT og forskellige strategier for læring og undervisning.
Derudover vil jeg også skrive lidt om mit multiværktøj fra Appel: iPad.


onsdag den 4. september 2013

Den privatpraktiserende underviser

Hvordan får vi en bedre skole? Her er begrebet skole brugt bredt og dækker alle de former for institutioner, hvor der foregår læring. Der er en stor gruppe der anbefale en øget brug af IT i undervisningen, andre anbefaler moderne læringsformer som CL og andre igen ønsker en større grad af klasserumsledelse. Men ligegyldigt, hvad man vælger at fokusere på, så glemmes det mest afgørende alt for ofte og det er det der foregår i klassen, når døren er lukket og timen starter. Selvom vi burde være over det, så er den privatpraktiserende undervisere mere udbredt end godt er. De fleste mennesker har det bedst med at bevæge sig i indenfor deres komfortzone, de udvikler velfungerende overlevelsesstrategier og rutiner. "Plejer" er med til at give orden og struktur. Men det er ikke læring der er i centrum! Læring er i bred forstand resultatet en aktiv handling. Bill Gates holdt et fint oplæg på TED om undervisernes manglende tradition for at få feedback på det der sker i klasserne. Hans forslag på en løsning vil for mange undervisere være grænseoverskridende. (se foredraget)
Mine erfaringer med at anvende videooptagelser i forbindelse med evalueringer er udelukkende positive. Det er meget udviklende og giver anledning til gode diskussioner. Med til historien hører, at jeg primært har arbejdet med denne form for feedback og evaluering i forbindelse med frivillige kandidater.
Hvis vi ønsker et bedre skolesystem, skal vi interessere os mere direkte for det der sker i klassen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar