Sider

Velkommen

Denne blok henvender sig først og fremmest til undervisere på de gymnasiale uddannelser.
Jeg vil fokuserer på undervisningens eller læringens forskellige aspekter. Herunder en kritisk anvendelse af IKT og forskellige strategier for læring og undervisning.
Derudover vil jeg også skrive lidt om mit multiværktøj fra Appel: iPad.


lørdag den 9. marts 2013

It i gymnasiekoslen som strategisk udfordring


Jeg arbejder en del med at integrere digitale, it-baserede og kreative løsninger i forbindelse med undervisningen, vejledningen og elevkontakten. Jeg anvender gerne pc, mac eller iPad og allerhelst arbejder jeg med systemuafhængige, netbaserede løsninger, som ikke koster noget. Jeg er med andre ord meget optaget af de muligheder, som de moderne kommunikationsteknologier indebærer. Derfor bliver jeg gang på gang rystet over, hvordan man på mange skoler forholder sig til informations- og kommunikationsteknologier.
Jeg havde på et tidspunkt mulighed for at se lidt nærmere på en række amerikanske uddannelsesinstitutioner og deres såkaldte Strategic Plan for Information Technology.
I stort set alle dem jeg har arbejdet med, var udgangspunktet, at man fra uddannelsesinstitutionens side ønskede to ting:
at nedbringe omkostningerne til IT (effektivisering)
at sikre at det pædagogiske personale fik præcis det, de havde brug for (fleksibilitet)
Målet med strategierne var at flytte fokus fra de relativt autonome it-afdelinger eller it-ansvarlige til kerneområderne, nemlig undervisningen. Stort set overalt havde man registreret, at omkostningerne til IT-afdelingerne var stigende, samtidig med at tilfredsheden med den leverede it-service haltede bagefter.
Lederne manglede kompetencerne til at kunne forholde sig kritisk til it-afdelingernes drift og effektivitet. Bare fordi man sidder i en IT-afdeling eller er it-ansvarlig, er det ikke ensbetydende med, at man tænker økonomisk i forhold til organisationen som helheden. Tværtimod oplevede man en grad af selvtilfredshed og ødselhed. Det var som om IT-afdelingerne blev en autonom organisation i organisationen.
I strategierne efterlyste man gennemsigtighed, effektivitet, fokus og fleksibilitet. Man valgte at flytte fokus til institutionernes kerneområde, nemlig undervisning. IT-afdelingerne skulle med andre ord ikke længere udvikle ubrugelige systemer eller opfinde kostbare løsninger. De skulle løsrive sig fra gamle vaner og procedurer. Derudover skulle de gøre sig uafhængige af forhandlerne, som gerne ville sælge smarte tavler og andre løsninger. Fremover skulle der ikke længere modarbejdes, men samarbejdes og IT-afdelingerne skulle være meget bevidste omkring deres eksistensberettigelse som en service til underviserne.
Jeg tror vi vil kunne lære noget i den danske gymnasieskole. Her skal man selvfølgelig være opmærksom på, at der er forskellige traditioner for håndtering af IT-driften i den danske gymnasieskole og de enkelte skoler. Der har gennem længere tid været fokus på undervisernes mangelfulde kompetencer på området. Men måske kunne bruge lidt tid på at tænke IT ind i en strategisk udviklingsplan, hvor det ikke er IT-afdelingen der sætter dagsordenen, men undervisernes kvalificerede bud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar