Sider

Velkommen

Denne blok henvender sig først og fremmest til undervisere på de gymnasiale uddannelser.
Jeg vil fokuserer på undervisningens eller læringens forskellige aspekter. Herunder en kritisk anvendelse af IKT og forskellige strategier for læring og undervisning.
Derudover vil jeg også skrive lidt om mit multiværktøj fra Appel: iPad.


torsdag den 14. marts 2013

Facebook igen

Jeg har tidligere skrevet om brugen af facebook i undervisningen og mener, at det er nødvendigt at genoptage diskussionen. I forbindelse med en konference, arrangeret af forlaget Systime, om klasserumsledelse, blev netop Facebook nævnt som en af de mest forstyrrende enkeltfaktorer i læringsprocessen. Lærerne er delvist selv ansvarlig for den situation de står i, fordi de ikke har taget vare om problemet i sin starten og fordi der mangler klasserumsledelse (den autoritative leder). Der er yderligere forklaringer på årsagerne, som jeg ikke vil kommentere nu. Jeg vil til gengæld påpege de især unge kollegaers meget positive og engagerede forsøg på at anbefale facebook i forbindelse med de sociale og faglige relationer og processer mellem underviser og elev.
Jeg vil gerne påpege, at vi som undervisere har ansvaret for at definere læringsrummet. I læringsrummet fokuserer vi på den faglige formidling med udgangspunkt i de sociale relationer. Det er mig, der skal definere rummet og det starter med bordene! De skal være arbejdsborde og signale fordybelse læring og ikke kaos. Derfor ned med taskerne og luk den bærbare til jeg siger til - fordi jeg har en fantastisk plan, som vi skal være sammen om at realisere! Derfor skal I (jeg beder ikke om) være opmærksomme! Når jeg anvende digitale medier (bred forstand), så er jeg meget opmærksom på at definere det digitale rum. I det øjeblik, hvor jeg anvender Facebook sker der en signalforvirring - lad nu være med at komme med rationaliseringer, benægtelser eller forskydninger. De er for nemme at gennemskue.
Dermed ikke sagt at Facebook ikke kan bruges til noget. Eleverne kan bruge Facebook til at dele materialer, kommunikere med hinanden fx i forbindelse med hjemmeopgaver, men ikke i lektionerne! Der er det face to face kommunikation. Ønsker man at arbejde med digital kommunikation, vil jeg anbefale at man arbejde med blog eller google+. Her er det mig der definerer rummet.
Ønsker man en teoretisk begrundelse kan man med fordel inddrage Thomas Ziehe.

Vi skal etablere læringssituationer og læringsmiljøer der stimulerer til fordybelse og professionalisme. Det er skolens ledelser der skaber de rammerne og betingelserne og det er undervisnerne der etablerer læringsrelationerne og læringssituationerne og det er eleverne der socialiseres og udvikles.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar