Sider
Velkommen
Denne blok henvender sig først og fremmest til undervisere på de gymnasiale uddannelser.
Jeg vil fokuserer på undervisningens eller læringens forskellige aspekter. Herunder en kritisk anvendelse af IKT og forskellige strategier for læring og undervisning.
Derudover vil jeg også skrive lidt om mit multiværktøj fra Appel: iPad.
lørdag den 12. maj 2012
Paradigmeskift 2
Hvorfor dette lille indslag?
- fordi der måske er brug for det
Lad mig starte med at fortælle en historie fra det virkelige liv og som er med til at motivere dette projekt. Jeg startede med at undervise tilbage i det sidste årtusind og det er meget længe siden, vil mine elever anføre. Dengang som i dag skulle mine elever arbejde med de store erklæringer fra 1776 og 1789. Opsamlingen skulle foregå på klassen ved hjælp af tavleundervisning. Det plejede at tage 2 x 45 min. Først en analyse af den amerikanske uafhængighedserklæring på venstre side af tavlen og så den franske menneskerettigehedserklæring på højreside. Til sidst kunne sammenfatningen, syntesen foregå i midten mellem erklæringerne. Det var en dejlig oplevelse at stå foran tavlen og nyde synet. Jeg havde brugt en del energi og kridt, eleverne havde haft travlt med at skrive af fra tavlen og nogle af dem havde enda bidraget til værket. Bagefter kunne jeg på lærerværelset rose mig selv og den vellykkede gennemgang.
Men sådan skulle det ikke vare ved. Jeg har altid været optaget af IKT (informations og kommunikations teknologier) og skriver fx denne blog på min iPad. Da skolen fik sat projektorer op i klasserne transformerede jeg mine tavlenoter til en farvestrålende og animeret power point. Det så godt ud og jeg var meget tilfreds med resultatet. Jeg var serviceminded og uddelte noter til min gennemgang. Resultatet var en katastrofe! Eleverne lænede sig tilbage på deres stole og modtog underholdningen. Når det blev for kedeligt fandt de mobiltelefonen fremfor at sende SMSer. I dag supplere de deres iPhone med den bærbare.
Den der fik mest ud af både tavlegennemgangen og power pointen var nok i virkeligheden mig selv. Jeg fik bekræftet min faglighed og fik styrket min personlighed. Men hvor meget lærte eleverne i grunden af det? Lidt alt for lidt og det er symptomatisk for en stor del af den undervisning der foregår på landets gymnasier. Det starter allerede i forbindelse med pædagogikum, hvor kandidaterne udsættes for alt andet en pædagogisk gennemtænkte forløb. Det er det ene kedelige foredrag efter det andet. Nogle gange med en power point andre gange helt uden.
Havd er så løsningen?
Det er det jeg kalder et paradigmeskift i undervisningssektoren. Nøgleordene er faglighed, engagement, ansvarlighed og kreativitet.
Så hvad gør du nu Michael?
I dag tager jeg nogle af de grundlæggende principper fra CL og kombiner den med moderne teknologi. Til principperne hører først og fremmest følgende:
- Flest mulige elever på ad gangen - samtidig interaktion.
- Alle skal bidrage - lige deltagelse.
- Alle elevers bidrag er vigtige - gensidig afhængighed og positiv tilgang.
- Jeg er en vigtig del af gruppen og derfor skal jeg komme - individuel ansvarlighed.
Næste indslag vil blive mere konkret.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar